Ät sparsamt

 
Ännu ett om än ovanligt exempel på hur de urspårade köttvanorna förstör världen. Läste denna artikel från 2005 på geografin eftersom det handlar om tsunamis. Om det inte var för de där räkodlingarna skulle alltså många av de där 150 000 liven ha kunnat sparas, eftersom mangroveskogarna (tillsammans med korallrev och övrig vegetation) bromsar flodvågornas kraft. Och fattar ni att de bara skövlar och förorenar ett område för att sedan plöja vidare till nästa? Naturen är skapad som den är av en anledning, varför är det så svårt att förstå!? Ska klargöra det här en gång för alla..
 
Jag har ätit vegetariskt i skolan med något undantag här och där sen i våras eller så, och hemma har vi alltid ätit till största delen vegetariskt. Jag brukade dock äta fisk till lunch men har nu slutat med det också eftersom fiskar innehåller farliga tungmetaller från det förorenade vattnet (beroende på vilket hav de kommer från alltså).
Men man får ofta kommentarer då vissa verkar tycka att man är osmart som väljer tex nån quinoa-bön-blandning när det finns gott kött. Förlåt för att jag gör min kropp och världen en tjänst genom att inte äta hetsäta kött? Människor är allätare, inte köttätare. Vi är ungefär som dvärghamstrar, vi tar en köttbit då och då men lever i övrigt på spannmål, frukt, grönsaker, nötter etc. Dvs det är så det SKA vara. Bara det att dagens industri har förändrat det helt.
 
Nu är ju inte jag vegetarian men jag lever efter regeln att äta kött i sparsamma mängder, och jag har mått bättre sedan jag slutade välja kött i skolan. Men fattar ni, att det ens ska vara så att alla rätter har kött, och sen har man ett vegetariskt alternativ för de som är "speciella"? Det ska ju vara tvärtom, mat ska vara vegetarisk och någon gång i veckan kan man köra på kött, helst kyckling och fisk då eftersom de lär vara nyttigare än annat kött tydligen.. Tur för mig, för dessa två djur är de enda jag nånsin behöver äta <3 (plus kalkon fast det räknas som kyckling).
Och att man varnar för att en vegetarisk kost orsakar näringsbrist och allt möjligt och säger att barn inte borde äta vegetariskt eller whatever, när det är precis tvärtom: det är köttdieten man måste vara försiktig med. De flesta svenskar äter mer rött kött än vad livsmedelsverket rekommenderar och det har starka samband med cancer. Korv och liknande ska man aldrig äta, enligt dem, för det är så pass dåligt för kroppen. Man får inte proteinbrist av att äta vegetariskt, kanske om man är dumdristig och bara äter vitt bröd och pasta? De flesta äter mer protein än de behöver och det är en hälsorisk! Tror folk att de är bodybuilders eller, varför får man för sig att man måste droga sig med protein?
 
Hur påverkar köttproduktionen klimatet? Jag tar siffror från mitt argumenterande tal från tvåan, som gick ut på att uppmärksamma folk på hur dåligt det är med kött (vilket fatalt misslyckades i min klass...) och tala för att skolorna borde lägga av med kött till lunch. 18% av alla koldioxidutsläpp och 37% av metanutsläpp kommer till följd av köttproduktionen. Sedan går 40% av allt spannmål till att föda djur. Slutprodukten kött utgör en massa på ca 10% av spannmålet. Dessutom går förstås en sjuk massa vatten och olja åt varje kg tillverkat kött. Så mycket resurser går åt detta kött, och så många människor vill äta det varje dag, därför måste man skövla skog för att göra plats åt odlingar av mat till djuren. Mycket mindre mark skulle kunna användas till att odla ifall människorna kunde äta vegetariskt direkt istället för att gå ett extra steg i näringskedjan. Det borde funka så att vi skulle få mer än 10 gånger mer mat på samma area (sedan kommer själva djurskötseln, djuren måste ha mark och/eller en lagård som värms upp med EL på vintrarna, tänk på det när ni köper SVENSKT kött, det är så idiotiskt så det finns inte).
 
Sveriges skolor borde en gång för alla dra ner köttet till en gång i veckan. Det är dags att sluta skämma bort barnen med de vill ha och orsaka en ohälsosam, oekonomisk och miljöfarlig livsstil. Tacka vet jag Waldorfs dagis och gymnasium som föregår med det goda exemplet att servera egengjord, vegetarisk lunch, vilket hela skolan också ska börja (har börjat?) med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback