Eurovision, sexism, rasism och tjafs

Nu har jag inte ens skrivit på några dagar! Känner att jag borde skriva något om Eurovision, haha, wow det känns omdebatterat i år. Jag har redan sagt min åsikt om Conchita Wurst, hbtq-debatten har en tid och plats och den är inte i Eurovision. Visst, det var ett ganska dåligt år, ingen låt som verkligen stack ut som en självklar vinnare, men det fanns ändå bidrag som var bättre än Österrikes, och att han vann med sådan mariginal känns ju ganska självklart som ett statement, alltså det jag menar är att hade en "normal" man/kvinna framfört låten hade den troligen inte vunnit. Den vann av samma anledning som man buade åt Ryssland, för att folk bara kan tänka på en enda sak, hbtq hit och dit. Inför sanktioner mot de EU-länder som inte vill legalisera homoäktenskap, bojkotta OS.. Vem bryr sig om att tex romer sitter på gatorna runtom i Europa för att de precis som i alla tider förvägras samma rättigheter som alla andra medborgare? Var är du EU, var är dina sanktioner mot Rumänien för att de inte tar hand om sina romer istället för att de ska behöva flytta till Sverige och bli omtalade som tjuvar som jobbar för någon boss? Vad spelar det för roll att folk sitter och svälter när det faktiskt finns män som inte kan klä sig i glittrande klänning utan att utstå hat?! Var är paraderna för romernas rättigheter? Sitt på era stjärtar och skrik över Jimmie Åkesson och hans gängs barnsliga uttalanden, medan ni tvingas bevittna resultatet av äkta rasism på Umeås gator.
Kära Sverige, ju mer ni matar SD med uppmärksamhet, desto mer framgång kommer de få. Som om de skulle orsaka någon större skada, när 90% hatar dem som om de var pedofiler eller liknande. De är bara en grupp bittra, lågutbildade bebisar!
 
Hursomhelst för att gå tillbaka till Conchita-tjafset, jag stör mig inte på vem som har vilken sexuell läggning och könsidentifiering osv, men jag fattar inte hur frågorna om sådant har kunnat gå så långt att folk hetsar mot Blondinbella för att hon skriver att tänk om hennes sons framtida flickvän kanske finns på BVC eller hur det nu var, något sådant. "HUR vågar du anta att din son är hetero!? Och om han är gay, kommer du hata honom då eller??" Väx upp! Det är typ olagligt att anta att någon är heterosexuell, men det är helt lugnt å andra sidan att tex anta att någon är oreligiös? För när diskussionerna om hur synd det är om de kristna som har ett "behov" av en Gud, och som finner tröst i det som inte är sant osv, drar igång så är det ingen som säger "vänta, är det någon här som faktiskt är troende?" Nej, det här är Sverige 2014, vi kan helt enkelt anta att ingen här är så dum att den skulle ha en tro.
För såhär många tusen år sedan var människor apor. Evolutionen hit och dit. Man lär ut det i skolan som om det var bevisat, samtidigt lär man sig att vetenskap inte räknas som vetenskap förrän det har testats om och om igen och är 100% säkert. Guess what, fel. Vetenskapen förändras hela tiden, den har förändrats 1000 gånger mer än vad någon religion har gjort. Hur kom jag ens hit, från Conchita till evolution.. Mina förfäder var inte apor!!!
Okej, så nu har ni en liten bild av några av de saker som stör mig med många av dagens svenskar ;)
 
Oh juste, den här tweeten från Blondinbella också, om att klyfta i ESC är sexistiskt men topless i badhuset är jämställdhet och alla svar om att det handlar om kontroll över sin egen kropp, avobjektifiering och avsexualisering osv. Alla som tror att bröst går att avsexualisera kommer tyvärr förbli besvikna. Handlar kontroll om att få visa upp så mycket av sin kropp som möjligt? Varför? Varför inte bara ha respekt för sig själv och klä på sig, som folk har gjort i alla tider?
Om man kollar på när det är dags att vara fin, då har killar kostym som inte är tight och som täcker allt utom huvud och händer, medan tjejer ska ha tight/genomskinligt/kort/ärmlöst/urringat. Det är tvånget att vi "ska" visa upp vår kropp som är problemet idag, jag fattar inte varför man ska klä av sig ännu mer. "Jag vill inte visa klyfta för det är den manliga förväntningen, därför ska jag ha helt bar överkropp istället!!" Logik, existerar du fortfarande?!?
Att tjejer ska kräva att gå omkring topless är samma sak som att killar ska kräva att få gå på nobelmiddagen i kläder som flashar benen och axlarna ungefär.
Ni vet när en kille går förbi på gymmet med alldeles för korta shorts eller yogapants och man liksom rynkar på näsan, eller ännu värre, när de har typ tighta minishorts då de badar.. Alltså män ska täcka sig för de är lite småäckliga och vi får helt enkelt ont i ögonen av att se för mycket av främmande män (särskilt överviktiga eller lurviga) och kvinnor ska visa sig, för kvinnor ser bra ut och män vill ha ögongodis, fattar ni hur båda könen är under en slags kontroll?
Till simhalls-debatten säger jag, vem bryr sig? Om en tjej är så udda att hon vill bada topless så låt henne göra det, det är ingen big deal!? Tillkalla polis, är ni seriösa? Det måste vara en amerikansk idé som svenskar tagit över, åk bara till stranden i Spanien så kommer ni se boobs all over the place. Och till alla tjejer som känner sig diskriminerade för att ni inte får blotta er på vissa simhallar, varför skulle ni vilja göra det? Det kan inte vara bekvämt ändå att springa omkring utan "stöd" liksom (haha), men om ni måste vara så udda så finns det annars både älv, hav och sjöar där ni kan bada privat.
Haha, dessa debatter. Börjar nästan förstå min kära vän Minna när hon brukade säga att Sverige skulle behöva ett krig. Folk har för bra liv så de måste hitta de fånigaste sakerna att vara arga över..
 
Kompletterar med lite Emmelie de Forest, sjukt bra! :D (hoppa till 1:35)
 
 
 
Tack förresten för ovanligt många kommentarer de senaste dagarna, svarar på dem snart! :D

Kommentarer
Postat av: frida christina

Många av de saker som du tar upp är problem, trots att de kan tyckas vara rätt så banala och lite larviga så är de bidragande orsaker till de strukturer som finns i dagens samhälle som gör att människor inte kan leva de liv de vill eftersom vi redan från födseln trycks in i roller och fack som vi förväntas höra till. Så att säga att människor hittar på problem för att de har det så bra att de bara vill ha något att gnälla över är ju lite som att sparka alla som faktiskt kämpar och sliter för ett samhälle där verkligen alla har samma värde och möjligheter. Ett samhälle där romer INTE blir stämplade som tjuvar och undersåtar åt någon större kriminell organisation, där människor inte startar namninsamlingar för att någon som inte passar in i normen ska få ställa upp i ESC, där samma människa inte ska behöva bli nedväderad efter sin vinst bara för att många såg det som en politiskaktion och inte musik, där ingen ska behöva bli objektifierad som enbart en kropp och inte en person. De frågor som du tog upp är alltså viktiga eftersom de bygger på strukturer, därför är de inte tjas, det är viktigt! Och det går att ändra på om så många som möjligt kämpar, det går att ändra på SDs frammarsch om vi kämpar för det upplyser den rasism de står för.

Nu blev det en väldigt lång kommentar, men de är så viktiga frågor som du tar upp att jag inte tycker att de kan kallas för tjafs. Hoppas att du förstår vad jag menar. Ha det bra! KRAM

Svar: Tack för din kommentar! Med "tjafs" syftade jag väl mest till mina egna virriga tankar i inlägget, kanske lätt missförstås dock.. Men kul att du orkade läsa mitt inlägg ;) Jag tycker också att det är ganska viktiga frågor (eller ja, topless-frågan tycker jag faktiskt är rätt fånig..), men jag blir störd när en specifik fråga blossar upp enormt medan det är knäpptyst om något annat ämne som borde vara lika viktigt. Vad gäller SD borde det vara så enkelt som att bara inte rösta på dem, ingen kan väl ha missat det man hör om dem, människor och media har skrikit rasism om dem ända sedan de gick in i riksdagen, att tjata om det tror jag inte längre gör en förbättring, det skapar mer kaos och hat och fler riskerar att bli less och börja hålla med SD.
Kram!
Eline Norin

2014-05-13 @ 10:40:58
URL: http://fridachristinas.devote.se
Postat av: Life of Johanna

Bra inlägg. Jag tyck i och för sig låten som vann är bra, men jag har dålig koll på resten då jag missa finalen då vi hade fest. Men absolut så vann den säkert mkt för personen som framförde låten. Politik och olika debatter har inte med det och göra som du skriver, men tyvärr blir det ofta så.

2014-05-13 @ 18:14:45
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Life of Johanna

Ja om inte annat är rösten helt underbar! :)

2014-05-13 @ 22:33:46
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: frida christina

svar: Tack så himla mycket för att du förtydligade dig, för jag hade lite svårt att förstå vad du syftade på. Och jag kan absolut hålla med, när det till exempel kommer till att få bada topless så känner jag lite att det är väl upp till var och en samt lite sunt förnuft. Dock anser jag inte att de några frågor ska få bli mindre viktiga än andra, om du förstår vad jag menar? KRAM

2014-05-14 @ 08:53:07
URL: http://fridachristinas.devote.se
Postat av: ingetviktigtalls.blogg.se

eline du får gärna lägga ut varenda åsikt du har på internet men pls använd inte ordet damp som ett skällsord på det där sättet det är faktiskt inte ok

Svar: Det är sant, tänkte inte på ordvalet.
Eline Norin

2014-05-15 @ 13:52:56
URL: http://ingetviktigtalls.blogg.se/
Postat av: helena

it ok no problemo u fix

2014-05-15 @ 14:53:18
Postat av: Samara

Ja du hann med många ämnen i samma inlägg, men jag håller med dig, folk piper över saker som inte alls är viktiga, men de viktiga sakerna,som uteliggare osv det struntar de i, bara man får skryta över hur tolerant man är mot skäggiga damen, jag fattar inte att alla kallar honom för henne ??
Ingen kallar ju Christer Lindarw för henne.

Svar: Hihi jaa, min hjärna går på högvarv ibland! ;) Det är synd att allt ska handla om att vara politiskt korrekt på något sätt, nästan alla verkar ha samma "hjärtefrågor" för att det är de som låter rätt just nu. Hehe Christer Lindarw är alltför skön han. Ja, folk verkar inte ha fattat att Tom Neuwirth ändå är en man till vardags..
Eline Norin

2014-05-19 @ 22:42:51
URL: http://sasha-samara.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback