Summer

13 dagar kvar till studenten we can do this!!!
 
Och 19 dagar tills jag börjar jobba! Det kommer bli feeeeett!
Idag har jag lärt mig flera intressanta saker i skolan. Bland annat att schizofrena steriliserades innan 50-talet för att man trodde att schizofreni var ärftligt (eller ja det är det ju, fast man trodde att det var en rent biologisk sjukdom utan miljöfaktorer). Så om min morfar, som led av schizofreni, hade fötts typ 10 år tidigare, hade jag inte funnits.. Det är sjukt att tänka att Sverige för mindre än 100 år sedan bedrev rashygien och steriliserade alla som inte var "rätt". Man hade till och med ett institut för forskning på rashygien (med stöd från alla politiska partier), allt för att odla fram den perfekta svenska rasen i framtiden. Man forskade för att bevisa att den germanska rasen var överlägsen den samiska, finska och judiska. Tvångssteriliseringarna fortsatte tills 1975. Intressant värld vi lever i. Svårt att föreställa sig idag att Sverige var med och skapade de idéer som ledde till förintelsen.
 
Idag hade jag religionsprov, det var inriktat på buddhism och hinduism. Buddhismens människosyn känns fett deprimerande för mig.. Det är så fånigt med alla västerlänningar som "är buddhister" för att de typ yogar och mediterar. Men traditionell buddhism och den "importerade" buddhismen är knappast samma sak.
I alla fall så kom en A-fråga på provet där vi skulle hitta på vår egen åttafaldiga väg, fast fyrfaldig, och motivera varje väg. Syftet var att skapa en modern fyrfaldig väg som skulle vara så bra som möjligt för dagens individer och samhälle. Som att hitta på sin egen religion ;) Jag borde bli profet. Eller en såndär boddhisatva. Skulle passa mig perfekt. Fast diktator skulle ändå vara det mest optimala. Det är verkligen mitt drömyrke. Diktator över Sverige, fett vad jag skulle styra upp den här hålan!!
 
Det är Kristi himmelsfärd!! Eller lördag tre dagar i rad som vi kom fram till ;D Är alldeles förkyld och eländig, har gått omkring med min pälskragejacka och frusit ihjäl och låtit som en rökare när jag försöker prata. Men den här helgen kommer äga för jag fick tillbaka min dator som varit på lagning! Med helt ny skärm! De bytte ut den, fatta vad lycklig jag är :D Min vackra, vackra MacBook, nu är den som ny!
 
Firar med lite härliga sommarbilder:
 
Glaskyrkan som ligger på väg till Bjurholm (?¿)
 
Bilderna är från Sverige, Norge och Danmark. Har varit mycket omkring i Skandinavien de senaste åren, men nu är det dags att utforska Finland lite mer den här sommaren :D
Sommar är något speciellt faktiskt, ser såå fram emot sommar 2014, den kommer bli perfekt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback