Ais krim

Betyder glass på malaysiska^^ Visst har de bra fantasi när det gäller ord? Eller inte.. Däremot har de ganska bra fantasi när det gäller glassmaker, när vi var där råkade vi köpa glass med smak av både majs och sötpotatis..

Hursomhelst :) Idag gjorde jag egen glass för första gången! Jag trodde inte att det gick att göra sån god glass bara sådär, men det gick jättelätt faktiskt. Också kan man stoppa i olika saker för att få goda smaker, tex sylt, chokladbitar, osv.. Vi var ganska överens i familjen om att det här var godare än den glassen man köper:)
Här är receptet!



Ingredienser
5 ägg
5 dl vispgrädde
2 dl florsocker
½ dl vit sirap
1½ msk vaniljsocker

Gör såhär
Dela äggvitorna och äggulorna i två olika skålar. Vispa äggvitorna hårt. Vispa äggulor, florsocker, vaniljsocker och sirap, vänd ner äggvitorna och blanda långsamt och försiktigt så att de inte tappar fluffigheten (det förstörs om man vispar). Vispa grädden hårt i en skål och blanda försiktigt ner det i smeten. Frys i en glassmaskin. Om man inte har glassmaskin: häll smeten ganska tunnt (5 cm) i formar, tex pajform, matlådor, mindre plåtar med höga kanter. Häller man ett för tjockt lager fryser glassen ojämnt och det blir iskristaller. Låt stå i frysen några timmar.
Receptet är ganska stort (12-15 potioner), vill man göra mindre glass så är halva receptet lagom.

Tips!
Min personliga favorit, cookie doe glass! Gör bara chocolate chip cookie deg, dela den i små klumpar och blanda ner i glassen innan du fryser den. Hur gott som helst, smakar som Ben&Jerrys. Man kan göra likadant med tex krossade oreos, ballerina kladdkaka, maltesers osv.






Jag  serverade med kolasås, chokladsås, nugatti (liknar nutella, finns att köpa i Norge), grädde, chokladkex och strössel.. Klumparna i glasskulan på den övre bilden är min cookie doe 8D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback