Påskägg-cake pops

Kom på idén att göra cake pops i form av påskägg. Det  var jättekul och de blev riktigt goda! För er som inte vet vad det är så mosar man en chokladkaka tillsammans med philadelphiaost och formar till tex bollar eller ägg som vi gjorde, så doppar man i vit choklad som man eventuellt har färgat och dekorerar med strössel, kristyr och sånt. Det är asnice! Så det här är vad jag och Helena gjorde idag:










Så ser de ut när de bara är degklumpar




Så kan det gå om man har fula blåa ögonbryn..


Recept!

Receptet jag utgick från hittar ni här, men om ni vill veta exakt vad jag gjorde så skippade jag faktiskt vaniljyoghurten och tog en deciliter gräddfil och extra socker och vaniljsocker istället. Också smälte jag ner 50 gram smör i kakan. Inget bakverk utan smör! Hela världen måste erkänna att inget är godare än smör och margarinet kan gå och hänga sig! Haha men för att gå tillbaka till receptet, det är nog mycket godare med vaniljyoghurt, det ska jag köpa nästa gång jag gör dem. Men de blev jättegoda ändå.
Man kan ta lite mer philadelphiaost om det är för smuligt. Om man är tålmodig och inte vill att bollarna ska glida loss från spetten när man doppar (lätt hänt) så doppar man spettet i lite av den smälta chokladen innan man spetsar bollen och lägger dem sen i frysen så det stelnar fast.
Man kan smaksätta cake popsen om man vill, jag testade med pepparmint och arraksarom. Då blir de lite mer spännande att äta^^
Doppa dem i chokladen direkt efter att de varit i frysen, då stelnar chokladen snabbare och de blir enklare att handskas med.
Sen måste de ju stå upp och torka, det är bra om man har en stor bit frigolit, annars fyller man glas med socker och sticker ner dem, stoppar dem i hålen på ett rivjärn eller som vi gjorde, sticker ner dem i en banan. Nackdelen med detta är att man inte blir så sugen på att äta en banan med en massa hål i.. Det var plågsamt att använda den stackars perfekta bananen, ser ni hur god den är, men det var vår sista utväg. R.I.P.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback