Rulltårta

Ok jag har tänkt på det förut men nu jämförde jag medvetet och det är helt sjukt, blogg.se tvättar ur hälften av färgerna när man laddar upp en bild, fotona blir jättefula jämfört med hur de egentligen ser ut :O He gå ju int å visa hure se ut egentligen...

Fick till uppgift att vara en av de som bakade efterrätt till en fest i kyrkan. Jag ville göra något annat än det jag brukar, och något som ser festligt ut. Och rulltårta gör jag typ aldrig så det tänkte jag att det kunde passa, och mamma tyckte att jag skulle färga den grön för lite prinsesstårta-feeling. Så igår kämpade jag och gjorde tre satser och jag fattar icke hur det kan vara så svårt att göra en rulltårta!!? Det blev bara katastrof hela tiden, något blev fel varje gång med smeten, temperaturen på ugnen, you name it. Sen vart det typ tredje gången gillt, för tredje satsen blev perfekt! Men då gick bottnen sönder då jag rullade ihop den. Det gjorde faktiskt alla tre bottnar... Fyllningen ville aldrig stelna heller och så vidare, men vet ni vad, när jag skar upp bitar så såg de plötsligt inte lika katastrofala ut längre, och när jag smakade på dem var de goda också!
 
Så det finns en gubbe som heter Jan Hedh, som skrivit några stora böcker med vackra bilder (rekommenderas), jag gick efter hans recept på rulltårtebotten. Vispade först ägg och socker i typ en kvart för att få det tillräckligt fluffigt, siktade ner mjöl (jag blandade ner bakpulver också för jag märkte efter första satsen att det behövdes) och vände försiktigt ihop allt. Och grön karamellfärg. Sen gräddade jag i 200°. Sen tar man ut den, sockrar och stjälper upp på en sval plåt att svalna på.
 
Fyllningen är marsansås, hallon och osthyvlad mandelmassa! Efter andra satsen tänkte jag typ "nej mandelmassa blir konstigt varför gör jag det här" också skippade jag det i den tredje satsen men det skulle jag inte ha gjort för mandelmassan gav verkligen den här extra tårtsmaken, jättegott! Yey.

Kommentarer
Postat av: coffeeandcupcake.blogg.se

Så gott :)Ha en bra onsdag :)

2014-03-20 @ 08:00:24
URL: http://coffeeandcupcake.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback