Packar

Imorgon ska vi träffas 05.30 på flygplatsen, känns rätt drygt! Men det blir värt det, inte ofta man får åka gratis till Tyskland med sina kompisar! Enligt vädret ska det dessutom bli varmt och soligt!

Vi är 18 st från olika klasser som ska åka, och det är totalt fem från min klass. Vi satt idag och diskuterade vad man borde ge sin tyska värdfamilj för present, det skojades lite om surströmming och sånt, och jag slängde ur mig "kinderägg" ironiskt och Emil ba: "Ja men det är ju jättesmart, för är inte det bannat där??". Vi: "Vilket språk tror du att kinderägg är?", och Emils svar: "Är inte kinder typ barn på engelska?!".
Facepalmen vi gjorde tillsammans med vår engelskalärare, som satt och lyssnade..

Vi ska flyga först till Stockholm, sen Köpenhamn och slutligen Düsseldorf. Tre flyg bara för att komma till Tyskland känns sjukt överdrivet haha! Jag hoppas verkligen att jag kommer ha tillgång till wifi hos min familj, för 10 dagar utan blogg och internet skulle inte vara så kul! Nu ska jag återgå till att fixa i ordning allt :)

Om tre dagar

Bild från google

Så åker tyskaeleverna på Minerva på språkresa till västra Tyskland!
Fick all information idag, vi ska bo i en liten okänd stad vid namn Wülfrath, hos vår "utbytesstudents" familj och följa med till deras skola, hitta på saker med familjen med mera. Sedan ska vi göra en massa utflykter med och utan tyskarna, bland annat till Köln (som bilden ovan visar), till museum och några andra sevärdheter. Vi har också fått i uppgift att dokumentera varsin del av resan med vår kamera, och jag ska då fota vår utflykt till staden Wuppertal.

Det kommer bli så sjukt spännande att få åka iväg 10 dagar helt utan familj och bara kastas ut i det okända helt själv haha, jag tror vi alla kommer att utvecklas mycket, både socialt och språkligt. Och tro mig, jag behöver förbättra min tyska :)

Fredagsmys!

Första skolveckan avklarad, och nu helg! <3
Idag har vi i tyskagruppen fått information om språkresan, vi åker nämligen till Tyskland nästa fredag! Vi ska delvis bo hos en värdfamilj och gå i deras skola, och delvis resa runt lite i Köln-området, så kul det kommer bli!

Och vad är ett bättre slut på veckan än att hamna på framsidan på blogg.se, och få en massa nya besökare! Hoppas många av er vill fortsätta titta in, särskilt nu när jag reser till Tyskland snart och tar med mig kameran ;)
Ha en jättefin helg alla!

Foto: jag, Rio de Janeiro, 2012

Skolstart

Började skolan idag. Lite deprimerande fast samtidigt kul.. Det känns alltid jättenervöst när allt är nytt, schemat är annorlunda och man måste anpassa hela sin vardag, alla rutiner blir annorlunda. Fast samtidigt är det väl bra.
Och jag vill bara inte tro att sommaren börjar gå mot slutet, för mig har den just börjat! Sol och värme är det jag behöver, och därför känns det nice att vi åker ner till Wülfrath i Tyskland på språkresa om 11 dagar, där det är lite varmare klimat! Resor är alltid roliga, men att uppleva dem tillsammans med sina kompisar är verkligen guld värt! :)

Bro's.Stek mackan!
Havet utanför Umäh!

Rio de Janeiro VI

Har fortfarande en massa fler bilder att visa från Rio, tro inte att jag är färdig än :D
Här är från en kväll vi tillbringade på en strand lite utanför själva stan.

Trädgårdsfest

Igår kväll åkte jag på en slags avskedsfest hos Lovisa för att hon åker nu till Irland ett år som utbytesstudent!
Och för mig blev det ett kärt återseende av vissa som jag inte har sett sen innan jag åkte till Brasilien i maj.

Har fått allt jag har saknat mest med Sverige/Umeå dessa dagar (har varit hemma i 4 dagar nu); kompisar, gräddtårta, lösgodis, trädgårdsmys.. Trädgårdar är inget att underskatta! Trots min förkärlek till stilfulla lägenheter i skyskrapor trivs jag bäst på markhöjd med en gräsmatta och trädgårdsmöbler utanför huset :)

Myskväll

Imorse gjorde jag matteprovet jag missade i våras, känns rätt skönt, bara tre prov kvar att göra...
Sedan fick jag oväntat besök av Lovisa, och vi åkte till stan där vi först gick runt i affärer och sen gick hem till våra vänner där vi hade myskväll med tårta tillsammans med Helena, Erica, Louise, Carina, Victoria, Susanna och Elin. Det var sjukt kul att se dem igen för första gången på över tre månader! Tårtan som Carina gjort var sjukt god också. Cyklade sedan hem i kvällsvärmen, jag hoppas verkligen att det här vädret håller sig!

Skön kväll, sitter nu och kollar lite på fotboll Sverige - Brasilien. Allvar alltså!

Umeå

Nu har vi varit hemma i Umeå i snart två dygn. Hade ett par dagar i Stockholm med släkt och vänner innan vi tog bilen (som stått där hela tiden) och åkte hem. Det roliga var att vi Sundsvall upptäckte att våra vänner (från Umeå) åkte bakom oss. Så vi stannade vid vägen, sprang ut och kramade varandra osv, det visade sig att de hade varit i Sundsvall och hälsat på sin mormor och nu var på väg hem även de haha! Perfekt.

Det känns bättre och bättre att vara hemma, och det bästa är ju det underbara vädret, 25° i skuggan! Idag drog jag till stan igen för första gången med Minna, saker har ändrats och håller på att ändras kan jag säga. Man är helt enkelt inte kulturhuvudstad 2014 utan att gräva upp hela staden och bygga om allt tydligen, lol!

Vi tog en fika (jag tog hallonpaj, fett gott), sen gick vi till djurmagasinet, därav den sista bilden haha! :)

Som jag har saknat..

Äter Marabouchoklad och OLW chips <3

Sitter i Stockholm och har det chill, jag tror att vi åker hem till Umeå imorgon, och det blir med bil då för vår bil har stått hos våra släktingar här hela den här tiden. Igår gick min familj på Gröna Lund, men jag var för trött efter all flygning så jag stannade hemma och sov. Det var riktigt skönt och jag ångrar det faktiskt inte haha, även fast jag blev sur på dem för att de var tvugna att åka just igår när vi faktiskt är i Stockholm rätt ofta.

Igår fyllde Adam fyra år, min yngsta lillebror!
Den första bilden är ny, den andra är typ 3 år gammal och den sista togs för ett år sen. Han blir nästan bara snyggare haha!

I Sverige igen!

Då är jag tillbaka i Sverige efter 3 månader i Brasilien!

Pappa ringde samma taxichaufför som körde oss från flygplatsen till vårt hus när vi först anlände till Curitiba, det var ett kärt återseende haha! Sedan så kom även pappas kompis, och killen som vi hyrt lägenheten av och sa hejdå till oss innan vi tog planet till São Paulo. Våra resväskor vägde alldeles för mycket, men lyckligtvis har vi en vän som jobbar på TAM, flygbolaget, som hade snackat lite med sina buddies och vi behövde inte betala något eller så, haha! Hon hade även fixat så att vi inte behövde hämta vårt bagage förrän vi var framme i Stockholm.

Nästa flyg till London hade underhållning, vilket var min räddning. Såg Iron Man 2 och ett avsnitt Vänner, annars hade jag nog dött av uttråkning eftersom min mobil gick sönder precis innan vi skulle åka:(
Sen satt vi helt enkelt på Heathrow några timmar innan det tredje och sista flyget mot Stockholm.

När vi gick in i taxin kändes det som att vi tog igen där vi lämnade Sverige, och att dessa tre månader mellan var någon slags dröm. Igår hade jag hela mitt liv i Brasilien, när jag åkte tillbaka hit tog jag upp mitt gamla liv igen och hela den här tiden känns som något avslägset.. Lika avlägset som det faktiskt är. Det känns tragiskt faktiskt, och på ett sätt vill jag åka tillbaka igen direkt men på ett annat sätt så känns det ändå kul att komma hem till Umeå och sina gamla vänner och börja ett nytt år på gymnasiet osv..
Saknar redan detta ställe

Nu är vi hos mamman kompis i Stockholm, stannar här ett par dagar. Vi blev välkomnade med den svenskaste rätten av alla, tacos!;D Som de tydligen inte äter i Brasilien, såg det ingenstans (lite ironiskt). Efterrätt blev fruktsallad med grädde.
Långt inlägg det blev! Kan inte lägga upp bilder/uppdatera ordentligt förrän början av nästa vecka, då jag inte har wifi. Jag måste sova för jag har bara sovit sådär 3 timmar sen igår, och mitt balanssinne är som vanligt helt rubbat efter all flygning så jag vinglar runt lite sådär härligt nu ;)

Jag har bara en sak till att säga, jag har sagt det förr men säger det igen..
 Svensk grädde! <3

Mot London och vidare

Flyger till São Paulo om ett par timmar och sen vidare till London! Det blir inget OS för oss haha, för resan tar oss direkt vidare till Stockholm. Känns sjukt konstigt! Känns ju som att man bor i Brasilien nu.. :D
Meen jag saknar mitt Europa <3

Rio de Janeiro V

"Festen" eller middagen som vi hade i förrgår var väldigt mysig, våra vänner från Santa Felicidade där vi bodde först kom, vi fick chansen att prata med dem en sista gång och ta gruppfoton, riktigt trevlig kväll det var. Och att det var 26° ute var inte helt fel heller :D

Här är några bilder jag nästan glömde att lägga ut, det här var det första vi gjorde när vi kom fram till Rio, att åka till den här fina stranden (som jag tyvärr inte minns namnet på..). Tyvärr började det storma ganska snart, så vi åkte hem igen haha! Men det var jättefint innan.

As Long As You Love Me

Idag har vi mycket att göra för vi tänkte att eftersom vi inte har tid att bjuda hem alla våra vänner och de som hjälpt oss här innan vi åker hem så därför har vi en liten fest så alla får komma samtidigt! Och det betyder att jag får laga mat och baka en massa, yey!
Så ska dra och handla och fixa i ordning till i eftermiddag, blir säkert nice :)

Justin Bieber strikes again <3

Marknad

Jag kanske inte har gjort det tydligt men vi kom hem i förrgår efter att ha åkt hela natten igen, lastbilsstrejken hade just slutat så vi kom hem utan problem men alla lastbilar stod kvar längs vägen. Och tydligen så startade en ny motorcykelstrejk när vi kom hem och folk blockerar motorvägen med motorcyklar nu istället, haha vi timeade verkligen hemresan! Brasilien <3

Och! Gissa om vi åker hem till Sverige på onsdag? Känns jättekonstigt, men ändå rätt. Det jag saknar mest är utbudet av mat och godis som vi har hemma, tycker det är bättre än här faktiskt :D Och framförallt mina vänner!
Så idag har jag och mamma varit ute hela dagen och köpt grejer som behövs, en stor resväska eftersom den jag hade på väg hit hade hål rakt igenom när jag hämtade den från rullbandet bla och så gick vi i en inomhusmarknad där vi råkade hitta till en japansk affär där jag köpte en del sushiredskap, ser framemot att göra sushi nu kan jag lova!

Rio de Janeiro IV

Matkulturen i Brasilien är i princip ris, bönor och kött. En massa grillat kött, inte så mycket kryddor, bara jättemycket salt.
Det är verkligen typisk Brasilien att hitta sånahär udda hus mellan höghusen :D
Såhär ser de fina områdena ut i Rio. Större delen av staden ser dock ut såhär:

Rio de Janeiro III

Här är det första av världens sju underverk som jag har besökt :D
Cristo Redentor på berget Corcovado, där man har utsikt över de fina områdena av Rio de Janeiro. Så fint med alla berg och fett dåligt att det var världens gråaste och dimmigaste dag, när vi klev ur bussen på berget kunde vi inte ens se Kristus för all dimma, fast den lättade lite efter ett tag :)

Copacabana

Här är bilder jag tagit på Copacabana, stranden är hur lång som helst och har en bred mosaiktrottoar utanför, och sedan en massa lyxhotell och berg runt omkring. Nackdelen är att solen går inte ner i havet utan på andra sidan, där det är höga berg, alltså blir solen skymd tidigt på eftermiddagen. Annars var det jäättefint :)

Vågorna var inte lugna!

Taquara

Pappas kompis familj var hur trevliga som helst, trots att de bara hade ett litet hus fick vi sova och äta där i fyra nätter. Dagarna var varma och stilla, men så fort vi tog oss till en strand eller någon sevärdhet så tycktes det direkt bli molnigt och stormigt haha!

Jag har redan beskrivit lite av stämningen i detta område. Stadsdelen heter Jacarepaguá och är en av de största, och kvarteret ligger vid Cidade de Deus som är en av Rios mest ökända slumområden, vilket gjorde mamma rätt nervös varje gång vi åkte förbi eller igenom, hon är ganska rädd för favelor.. Kvarteret vi bodde i, Taquara, var inte ett av de fina, men åtminstone så hade husen fönster och elektricitet hahaha :)
Här är några bilder från när vi kom dit!

Mat direkt, så underbart!
En underbar hund, som har adopterat en kattunge de hittade övergiven, katten diar faktiskt från hunden även fast hunden inte haft några valpar!
Hundens kattunge :)
På kvällen. Det syns inte, men kvarteret klättrar upp längs ett berg som är där bakom.

Hem från Rio

Klockan är strax efter midnatt här och vi är på väg hem till Curitiba igen efter fem fantastiska dagar i Rio de Janeiro! Egentligen skulle vi ha åkt imorse men vi kunde inte  eftersom det sedan några dagar är ett uppror där folk blockerar vägarna, det ska ha med någon lastbilsstrejk att göra, men i förmiddags fick vi veta att polisen hade fixat så att i alla fall personbilar kunde passera.

Så det vi har gjort är att besöka Copacabana en sista gång, gått på restaurang och äta pizzabuffé och tårta och firat Olivers födelsedag. Trafiken idag har varit hemsk, men tillslut kom vi hem och kunde packa alla grejer, ha bön alla tillsammans och ta farväl av varandra.

Nu åker jag och Oliver med pappas kompis, fru och bebis och min familj åker efter i vår bil. Vi har minst 8 timmar framför oss, troligen mycket mer med tanke på strejken..

Kommer sakna denna vackra och galna stad. Helt sjuk plats på alla sätt. Alla bilder kommer inom kort! :)