Aurora Borealis

När jag släckte lampan för att sova igår slog det mig att det var störande ljust ute, och då jag tittade ut genom fönstret såg jag en stor grön ljuspelare torna upp sig bakom grannhuset. Jag drog på mig de första kläder och skor jag kunde se och sprang ut med kameran, men för varje bild man tog flyttade sig norrskenet och ändrade form, och snart försvann det ur sikte.
Enda gången jag sett norrsken tidigare var när jag bodde på Umedalen (alltså 7-12 år sedan) och jag tog en kvällspromenad med någon kompis och norrskenet lyste över oss, det var jättefint! Men jag har aldrig testat att fota det, och självklart behöver man egentligen ett stativ för att få bra bilder..
Egentligen är det norrsken ganska ofta i Umeå, folk är bara inte vana vid att sitta och spana upp mot himlen. Jag borde dock göra det oftare, kommer ju inte spendera hela mitt liv i norr, måste njuta av Norrlands skönhet!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback