Barcelona

Jag såg just att hela bloggdesignen har varit huller om buller sen jag bloggade från mobilen. Då vet jag att jag inte ska försöka med det igen ;p
 
Idag kom vi hem! Vi tillbringade alltså två heldagar (plus kvällen då vi anlände) i Barcelona och den sista dagen i Girona en timme norrut, nära franska gränsen, eftersom flygplatsen ligger där och flyget skulle gå kl 7 på morgonen.
I alla fall så ska jag lägga ut bilderna några i taget, eller typ ett inlägg för varje dag i Spanien, så här är från första dagen! :) Vi köpte tvådagars-biljetter för hop on hop off bussarna, som går runt mellan alla sevärdheter med högst 10 minuter mellan varje buss.
 
Första stället vi stannade till på var Antoni Gaudís Casa Mila och Casa Batlló (den sistnämda är här till höger).
Det låg mitt i den vilda storstaden och utanför stod en lång kö med kineser och väntade på att få gå in i huset för ett högt pris.
Sen åkte vi till de gotiska kvarteren där det kändes mycket lugnare eftersom det var en massa smala gågator och gränder man gick på, med några torg här och där.
Bakom katedralen fanns en liten innergård där solen strålade ner på en fontän som stod i mitten
Vi letade oss in i de smala gränderna....Snart kom vi in i den konstigaste butiken jag varit i. Den sålde dyra smycken, de flesta rätt så fina, men utseendet på själva lokalen var sjukt bisarrt!
Sedan åkte vi till Barceloneta, stranden där storstaden möter Medelhavet!
Det var typ 30° i skuggan också gassande sol, vi hade varit fett taggade på att bada, men hade inte badkläder!
Sedan åkte vi självklart för att se Gaudís andra mästerverk, Parc Güell.
Här bodde Gaudí
Jag/Spiderman
 
Det råder ingen tvekan om att Barcelona är ett resmål för arkitekturfantaster. Byggnaderna är det man lägger märke till mest i den staden, och inte bara Gaudís!
Sedan la jag märke till något som jag inte direkt tänkt på någonstans där jag varit (eller kanske Rom när jag tänker efter), folk är väldigt snyggt klädda i Barcelona. Och då menar jag att folk ser ut på olika slags sätt men alltid riktigt klassigt, inte att alla ser likadana ut som i Sverige och de som ser udda ut gör det oftast inte på ett positivt sätt..
Nämen, man kunde se någon med sådär ovanligt snygga kläder och frisyr också hörde man att den pratade tyska!? Mina damer och herrar, detta är staden där till och med tyska turister är high fashion! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback