Midsommar i Dalarna

Jag har aldrig längtat så mycket till sommarlovet som i år!! Jag hade oturen att vara sjuk den första veckan av lovet, men sedan jag blev frisk har det inte varit så dåligt! I förrgår tog jag ett morgonpass med Unni på Iksu Spa och sedan myste vi i varma källor och solrum hela morgonen. På kvällen åkte jag till Lovisa som äntligen kommit hem helt från Irland, och träffade några fler härliga personer från gamla klassen.
Igår morse tog min familj bilen ner till Dalarna, där mamma alltid velat fira midsommar. Efter 6 timmar i bilen kom vi till en gård där man hade ett firade.
Förra året var vi i Brasilien och åt banankaka på midsommarafton och året innan dess var vi i Venedig och åt pizza med en annan svensk familj, så jag hade nästan glömt bort hur en svensk midsommar är, och nu fick vi en extra spec eftersom de är väldigt traditionella här i Dalarna, bland annat så är många uppklädda i folkdräkt.
 
När de reser midsommarstången.
Den här gruppen bad mig fota dem, så jag passade på att ta en bild med min egen kamera också!
Min lillebror med sin griskeps...
Haha, det här har alla gjort när de var små <3
En kille vi pratade med i toakön visar upp sina tatueringar
Killen med hatt hade sjukt mycket swag!
 
Det var ett fint firande, men ändå inte lika bra som när jag var liten och vi brukade fira med vänner och tårta och picknick i solsken. Haha, jag har en berättelse! Nån gång, kanske 2007, hade pappa en tillfällig arbetskamrat från Indien som vi bjöd att fira midsommar med oss. När alla hade sjungit "små grodorna" gick han fram till spelgubbarna som ledde dansen och frågade om vi inte kunde sjunga om de indiska elefanterna också. Så då sprang alla runt och sjöng samma låt igen, fast om elefanter istället. Ett eller två år senare, efter att han åkt hem till Indien, firade vi där igen och då sa gubben efter små grodorna att de hade en lokal tradition att sjunga om elefanterna också. Haha, det var ju bäst!
Så ni som brukar fira i Klabböle och har varit med om detta, nu vet ni vem som är grunden till det ;D

Kommentarer
Postat av: Ida Söderlind

Nu är dagens blogg igång anmäl dig jätte gärna!

2013-06-23 @ 21:14:47
URL: http://idasoderlinds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback