Wuppertal

Idag hade vi sista dagen i deras skola! Det vi har gjort är i princip att sitta i ett hörn och se awkward ut och viska med varandra medan de tyska eleverna tittar på oss och lärarna ger oss blickar för de verkar ha så mycket strängare regler här och vi är ju vana vid att ha det ganska chill. Vi blir åtsagda av lärarna ibland, man får inte gå eller vistas på vissa ställen vissa tider, man måste gå utomhus under rasterna osv. Pratar man under lektionen blir man utskickad av vissa lärare.
Det värsta av allt är att trots att det är ett "gymnasium" så verkar de ha barn i alla åldrar, åtminstone från 11 år och det är sjukt trångt och skrikigt under rasterna, man blir mosad mellan en massa skrikande springande barn! Jag förstår inte hur man kan ha elever i alla åldrar tillsammans sådär. Jag skulle aldrig kunna gå på den skolan, den var faktiskt ganska hemsk! :p
 
Men jag kan säga att jag har fått lite insikter på det här korta utbytet. Jag gick ju grundskolan på Waldorf som är en tysk skola, känd för att vara gammalmodig, annorlunda och ha ganska mycket regler, precis som skolan här! Så jag förstår ju nu att det är inte bara en massa saker de hittat på för att dryga med eleverna utan de har alltså tagit in hela den tyska skolkulturen på Waldorf.
 
Och jaa dagens utflykt var Wuppertal, en stad väldigt nära här (städerna är liksom ihopväxta), där vi gick på ett till tråkigt museum, och sedan gjorde lite shopping. Åkte även med Schwebebahn, som är lite som ett tåg som hänger neråt, alltså lite som en mix mellan linbana och spårvagn kanske.. Rätt fränt i alla fall! Sedan provade jag apfelstrudel för första gången i mitt liv :)
 


Bara två dagar kvar i Tyskland nu! Imorgon ska jag nog till Nederländerna över dagen med familjen, och på söndag blir det nöjespark med Rebecka, Kim och Martin!

Kommentarer
Postat av: jenny

hej hej fin blogg:)kram

2012-09-08 @ 15:47:43
URL: http://nattstad.se/jbrostrom
Postat av: Caroline

Fasiken va gött! :D

2012-09-10 @ 13:06:08
URL: http://awesomecaroline.blogg.se
Postat av: ☆ ¸. • * ¨ * • ☆ Ying ☆ ¸. • * ¨ * • ☆

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll, kram! :]

2012-09-13 @ 16:54:57
URL: http://yingzieh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback