Strålande Jul

Glömde nästan bort att jag har en blogg! :( Förlåt, jag ska ta upp den här igen! Och jag ska tyvärr börja med ett långt rage debattnlägg..
Är sjukt less på det jag ser, julen har alltid varit en tid av glädje men varje år hör man mer och mer från USA att det blir förbjudet att tex säga "merry Christmas", att man istället måste säga "happy holidays" osv, och som kristen blir jag besviken för detta är vår högtid och jag trodde att det var religionsfrihet. Men i år är det ju helt extremt, allt man ser på facebook just nu är rage om Kalle Anka, att de har tagit bort den svarta dockan, den blonda dockan och en judedocka, tydligen skulle det visa stereotyper av svarta, blondiner och judar eller nåt sånt? Än sen?? Jag förstår inte hur man kan ha så mycket hat i sig att man ens sitter och letar fram rasism i något som är en sån stark tradition och som ger glädje varje jul.
Sverige är mycket oreligiöst och jag vet att många verkar vara väldigt obekväma i allt som har med religion att göra. Min teori om det som pågår är att det är såna typer som klagar på traditioner som har sina rötter i kristendomen och får det att verka som om det är muslimer eller invandrare i allmänhet som klagar, vilket jag knappast tror att det är. (Ingen är väl så korkad att de flyttar till ett annat land och klagar på de gamla traditioner som finns där?) Då blir plötsligt alla svenskar väldigt patriotiska och ska bråka på invandrare och börja snacka om att alla måste rösta på SD. På det sättet får man bort kristna traditioner samtidigt som muslimer får skulden och det blir spänt mellan olika folkgrupper. Alltså är det väl rasister och religionshatare som ligger bakom detta?
Hur som helst fattar jag inte hur man pallar förstöra för andra på det här sättet. Vad är det med Sverige egentligen? Man ska ta illa upp för allt, även det som inte angår en själv. Annars är man rasist. Åååååååå vad jag vill bort. Patetiska land, det pågår uppenbart krig och våld i andra länder och här sitter vi och bråkar om Kalle Anka. Snälla människor öppna era ögon. Kan inte alla bara bete sig som barn, man visste så mycket bättre då, ingen hade fördomar, man visste inte vad rasism var och man firade jul med glädje, alla på sitt sätt, vare sig man firade Kristi födelse eller bara tillfället att vara med familjen, äta god mat och glömma vardagen.
 
Vad jag vet är det bara Sverige som håller på såhär. Jag har varit i många länder, ibland under en längre tid, och jag blir ibland förvånad för hur starka traditioner de upprätthåller, som alla firar vare sig de är av annan härkomst eller inte. Därför att alla som bor i USA är amerikaner, och alla i Brasilien är brasilianare, som någon vi lärde känna där sa "jag är en brasilianare med ett japanskt ansikte". Men man vill tydligen inte kallas svensk. 
Varför så mycket hat för ingenting? Kan vi bara få fira vår jul som förr, och ska vi demonstrera mot ändringen i Kalle Anka ska vi göra det mot Disney, inte mot svenskarna med utländsk bakgrund!
 
God jul alla!
 
Community <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback