Pavlovatårta

Idag gjorde jag för första gången pavlovatårta! Hittade på receptet själv, förutom på marängen.. Vi åkte hem till farmor och åt den, man kan säga att den var tillägnad mamma och farmor på mors dag:) Det blev något mäktigt och aningen för sött för min smak. Men jag tycker det mesta är för sött..



Det är två vanliga marängbottnar (ett tips är att byta ut en del av sockret till mandelmjöl eller liknande, blir för sött annars). Det undre lagret är vispgrädde, lemoncurd och turkisk yoghurt. På toppen är vispgrädde med smält vit choklad nervispad, en massa hallon som för min del blev väldigt mosiga men goda, mörk 70% choklad som jag smälte, bredde ut tunnt på bakplåtspapper och sen bröt i bitar, och slutligen de random prickarna som för tankarna till flugsvampar. Det är små chokladmaränger med ovaltine i. För er som inte vet vad ovaltine är - gå till thaibutiken väst på stan och köp ett litet rött chokladmölkpaket för 10 spänn som är underbaaar och för min del ger flashbacks från Thailand<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback